Vaegnägijatele
Kampaaniaplakat "Ka vähe on liiga palju"
Kampaaniaplakat "Ka vähe on liiga palju"
Kampaaniaplakat "Ka vähe on liiga palju"

Vaid 5% alkoholist kaob higistamise ja uriini kaudu, 95% tööst teeb ära maks. Rahvasuus levinud müüdid, nagu oleks alkoholi lagundamisprotsessi võimalik forsseerida magades, sportides, saunas või külma duši all käies, energiajooki või kohvi juues, ei pea tegelikkuses paika.

Siin kujutame informatsiooni, millest sõltub alkoholisisaldus verest; Widmarki valemit; kui suure joobe tekitab 12 g puhast alkoholi 85 kg kaaluval mehel ja 65 kg kaaluval naisel. Alkoholi tarbide sõltub alkoholisisaldus veres mitmest tegurist.

Widmarki valemiga on võimalik arvutada alkoholi kogust promillides ehk milligrammides grammi vere kohta:

Widmarki valem

 

  • Siin kujutame informatsiooni sellest, kuidas 0,2, 0,3 ja 0,5 mg/g alkoholi veres mõjutab juhti.

     

    Siin anname teada, et juhtides sõidukit 0,5-promillises joobes kasvab fataalsesse liiklusõnnetusse sattumise risk viis korda!

  •  
  • Külma duši all ja saunas käimise mõju kainenemisele:
    Kuna ainult 5% alkoholist kaob organismist higistamise ning uriini kaudu, siis ei kiirenda alkoholi põletamise protsessi ei saunaskäimine ega külma duši alla minemine. Joobeseisundis inimene ei taju ka piisavalt hästi sauna kuumust ega tekkinud vedelikukaotust.

    Sportimise mõju kainenemisele:
    Füüsilise koormuse tulemusel koguneb lihastesse piimhape ning lihased väsivad. Selle tõttu saab organism alkoholi tarvitamisega lisatööd – maks ei suuda alkoholi ning piimhapet korraga kõrvaldada. Seega on lihaste tööjõudlus nõrk ning piimhappe kontsentratsioon normaalsest kõrgem. Alkohol tühjendab maksa glükogeenivarud, mis on inimese energiaallikaks just füüsilise töö ajal. Alkohol põhjustab vedelikupuudust, alandab energiataset, tühjendab organismi vitamiinidest ja mineraalidest ning alandab testosteroonitaset. Suur füüsiline koormus võib seetõttu olla pigem tervisele ohtlik.

    Kohvi ja energiajoogi mõju kainenemisele:
    Kohvis sisalduval kofeiinil on ergutav toime, kuid reaalsuses tekitab see inimeses lihtsalt erksama enesetunde, mitte väiksemat alkoholijoovet. Alkoholi ja energiajoogi koos tarbimine suurendab alkoholimürgituse tõenäosust. Samuti võib see põhjustada dehüdratsiooni, mis toob kaasa kõhulahtisuse, iivelduse või oksendamise, lihaskrambid, väsimuse ja peavalu.

  • Siin anname teada, et terve inimese organism on võimeline põletama 1 g puhast alkoholi iga 10 kg kohta tunnis. Alkoholi lagundamisprotsessi ei ole võimalik kiirendada.

     

    Alkohol kaob organismist palju aeglasemalt kui arvad! Siin on ülevaade, kui kaua aega kulub 85 kg kaaluval mehel ja 65 kg kaaluval naisel 1 klaasi veini, 1 pudeli õlle, 2 pitsi viina, 4 pitsi likööri ja 5 pudeli õlle lagundamiseks.

  • Alkoholi mõju unele:

  • Une kvaliteedile ja kvantiteedile on alkoholil nii lühi- kui pikaajaaline mõju. Suure koguse alkoholi tarbimisel on unefaasi esimesed tunnid küll sügavad, kuid öö teine pool on selgelt häiritud. Inimene ei jõua n-ö unenägude faasi, sest joobe kadudes jätkab keha mõne aja jooksul suurendatud koguses glutamiini tootmist. Unenägudega uni on hädavajalik inimese vaimse tervise jaoks – olemaks värske ka järgmisel päeval. Lisaks tekitavad ülesärkamist ka alkoholi tarvitamisest põhjustatud sage urineerimine, vedelikupuudus, peavalu. Seisundit võib halvendada ka erinevate alkohoolsete jookide koostarbimine.

    Kas keefirist ning kommidest on võimalik saada alkoholijoovet?

  • Keefiris ning näiteks liköörikommides on väga väike kogus alkoholi (kogukaalust 1–2%) ning seetõttu pole võimalik antud tooteid manustada sellises koguses, et tekiks alkoholijoove.

    Kas õlu ja siider on karastusjoogid?

  • Ei ole. Üks 5% 0,5-liitrine õlu sisaldab 20 grammi puhast alkoholi (näiteks pits 40 ml viina sisaldab 12 grammi puhast alkoholi). Seega tekitavad ka lahjad alkohoolsed joogid alkoholijoobe.

    Kas kange alkohol on külmarohi?

  • Kange alkohol tekitab juues soojatunde, kuna pindmised veresooned laienevad. See on külmas keskkonnas ohtlik, sest veresoonte laienedes soojuse äraandmine suureneb. Tekib keha liigjahtumine ja suureneb ka (surnuks) külmumise oht.